17 Mayıs 2025

Hafıza, Kimlik ve Arzuya Dair Cesur Bir Yüzleşme “Oyuna Davet” Sergisi

offgrid art project21 Mayıs – 28 Haziran 2025 tarihleri arasında Ece Haskan ve Nathalie Rey’in eserlerini bir araya getiren yeni sergisi “Oyun’a Davet” ile sanatseverleri kimlik, hafıza ve arzu kavramları etrafında düşündürücü bir yolculuğa çağırıyor. Küratörlüğünü Nilay Yerebasmaz’ın üstlendiği sergi, oyunu yalnızca bir çocukluk etkinliği değil, bastırılmış olanın ortaya çıktığı ve toplumsal normların dışına çıkılan bir alan olarak ele alıyor.

“Oyuna Davet”, sahneleme, performans ve bilinçaltına dokunan çalışmalarıyla izleyiciyi hem eğlenceli hem de rahatsız edici bir deneyime davet ediyor. Sanatçılar, oyunu kimi zaman bir sığınak kimi zaman bir yüzleşme aracı olarak sunarken; çocukluğun masumiyetinden bastırılmış travmalara uzanan çok katmanlı anlatılar kuruyor.

Ece Haskan sosyolog Erving Goffman’ın Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu adlı eserinde ortaya koyduğu performatif kimlik kuramından ilham alıyor, eserlerinde bireyin günlük hayatta üstlendiği roller, ona atfedilen sıfatlar ve benliğini sunma biçimleri üzerine odaklanıyor. Sanatçı, kişisel deneyimlerini, kolektif hafızada yer alan imgelerle harmanlayarak bireysel olanı toplumsal olanla buluşturuyor. offgrid art project’de sergilenecek eserlerinde Haskan, oyun kavramına da dikkat çekiyor. Günlük yaşamın dışında, neşe ve eğlence amacıyla gerçekleştirilen oyunların hem bizi gerçeklikten ne ölçüde uzaklaştırdığına hem de aslında gerçekliğin bir yansıması olup olmadığına dair sorular ortaya koyuyor. Bu sorgulama, izleyiciyi benlik, temsil ve algı kavramları üzerine düşünmeye davet ediyor.

Ece Haskan’ın resim ve otoportre çalışmalarında oyun, bireyin iç dünyasında bir sahneye dönüşüyor. “Dollhouse” adlı eser, yetişkin bir kadının gündelik yaşamını çocukluk referanslarıyla harmanlayarak mahrem bir evren kurarken, izleyiciyi gözlemci ve katılımcı pozisyonları arasında bir geçişe davet ediyor. “Kutu Kutu Pense – Arkadaşım Ece” adlı otoportre ise çocuklukta dışlanmışlık ve aidiyet temalarını, izleyiciyle doğrudan bir göz teması üzerinden empatik bir bağ kurarak ele alıyor. “Piñata” adlı otoportre yerleştirmesinde ise sanatçı, bedeni ve yaratıcı süreci arasındaki bağ üzerinden dönüşümün ve acının izini sürüyor.

Nathalie Rey: Yalnızlık, Arzu ve Belleğin Katmanları

Nathalie Rey’in işleri bireysel hafıza, kent yaşamı ve tüketim kültürü arasında dolaşırken, oyun temasını bir keşif alanına dönüştürüyor. COVID-19 pandemisinin kentte yarattığı yalnızlık hissine odaklanan “Le Solitaire” isimli yerleştirmede aynı isimli masa oyununda olduğu gibi, oyuncular birer birer taşları kaldırarak yalnızca tek bir taş kalana dek devam eder. Rey, pandeminin de tıpkı bu oyun gibi, bizleri yavaş yavaş birbirimizden ayırdığını ve toplumsal dokunun birer parçasıyken bizleri bireysel yalnızlıklara ittiğini gözler önüne seriyor. “Le Solitaire”, görünmeyen duygusal bağlara şekil vererek toplumsal hafızaya dair güçlü bir ifade sunuyor. Rey’in bu çalışması yalnızlık, kopuş ve kırılganlık temaları üzerinden, pandeminin kent yaşamında ve bireysel psikolojide yarattığı dönüşüme dokunan bir çağrı niteliğinde izleyicilerle buluşuyor. (Fotoğraf: Nathalie Rey, Rabbits)

Serginin girişinde yer alan “Otoportre” çalışması ise Rey’in bastırılmış çocukluk anılarıyla yüzleştiği simgesel bir anlatı olarak öne çıkıyor ve izleyiciyi doğrudan duygusal bir eşikten geçmeye davet ediyor. Rey, bu çalışmasıyla izleyiciyi kendi arınma deneyimine ortak olmaya çağırıyor: acının derinliklerine bir dalış, özgürleştirici bir jest ve yaratıcı eylemin kalbinde yeniden inşa süreci.

Tüketim kültürü ve bilinçdışının kesişiminde yer alan “Rabbits” yerleştirmesi ise pelüş tavşanlar, oyuncak silahlar ve hedef tahtaları aracılığıyla arzunun çelişkili doğasını hem eğlenceli hem de tehditkâr bir dille tartışmaya açıyor. Kültürel ve felsefi referanslarla örülü bir diyalog kuran Rabbits, gerçekliği reddetme hâlini ve “sığınak mekânları”nı —matrikslerden sanal gerçeklik deneyimlerine kadar— tüketim merkezli bir yaşamdan kaçış yolları olarak sorgular.

Oyun Alanına Katılım Çağrısı

“Oyun’a Davet”, izleyiciyi yalnızca izleyen bir konumda bırakmıyor; aktif bir katılım ve düşünsel yüzleşme alanı sunuyor. Çocukluğun güvenli alanı ile yetişkinliğin kırılgan gerçekliği arasında kurulan bu oyun, bireysel hafıza ile kolektif bilinç arasında yeni bir düşünme alanı açıyor.

Bağımsız sanatçıları ortak üretime davet eden offgrid art project aynı zamanda sergi etrafında gerçekleştirdiği Sanatçı Sohbetleri ve Sanatçı Eşliğinde Sergi Turlarıylada Taksim’in kültür ve sanat hayatının nabzını tutuyor. “Oyun’a Davet” sergisine paralel düzenlenecek sohbet ve sergi turları için offgrid art project sosyal medya hesaplarını takip edebilirsiniz.

Vinkmag ad

Read Previous

Düzce’de ilk gösterim heyecanı

Read Next

Galataport Jazz Başlıyor

Most Popular