Yağmur Kartal Yunus Emre’nin hayatını anlatan stop motion animasyon filmi çekti!
Yönetmenliğini Oyuncakçı Saklı Yadigarlar stop-motion’lı belgesel filmiyle adını duyuran Yağmur Kartal’ın üstlendiği, stop-motion animasyon tekniğiyle çekilen Biçâre, Yunus Emre’nin varoluşsal sorgulamalarını, insanlığın içsel çalkantılarıyla iç içe ele alıyor. Animasyonlarını da Kartal’ın üstlendiği filmden önce yönetmenin 30 Ağustos’un 100’üncü yılına özel stop-motion animasyon filmi gibi birçok çalışması var.
Film, ünlü düşünür ve şairin düşünsel yolculuğunu sanatsal bir keşif süreci olarak kurguluyor. Hikâyede, Yunus Emre’nin Göbeklitepe’deki hayat ağacının kovuğundan çıkarak zamanın derinliklerine yaptığı yolculuk anlatılıyor. Bu yolculuk sırasında O, Goya, Bazille ve Ensor gibi ustaların eserlerinde tasvir edilen insan doğasının karanlık yönleriyle yüzleşiyor. Önemli tabloların yer aldığı filmde 12 adet dekor tasarımı ve 17 adet kukla tasarımı yapılmıştır. Bu amaçla Smartaclay markasından hamur desteği ve Maltepe Üniversitesi’nden stüdyo desteği alan film yerli kurumların desteğini alarak çekimlerine devam ediyor.
Türkiye’de stop-motion tekniğinin gelişimine katkı sağlamak amacıyla çekilen filmin yapım sürecini anlatan belgeselin çekimleri de devam ediyor. Belgeselin çekilme amacı, stop-motion tekniğinin Türkiye’deki gelişimini ve ekibin deneyimlerini belgelemek.
Biçâre: Sanat, Sürdürülebilirlik ile Buluşuyor
Stop-motion animasyon filmi Biçâre (Deep in the Universe), yalnızca sanatsal anlatımıyla değil, aynı zamanda sürdürülebilir üretim anlayışıyla da fark yaratıyor. Film ekibi, üretim sürecinde geri dönüştürülebilir ve doğal malzemeleri kullanarak çevresel etkiyi en aza indirmeyi hedefliyor.
Geri Dönüşümle Sanata Hayat Vermek
Biçâre’nin set tasarımında, kahve atıklarından elde edilen toprak, atık kağıtlar ve köpüklerden oluşturulan dekorlar kullanıldı. Film ekibi, çekimler tamamlandıktan sonra dekorları dönüştürerek yeni sahnelerde tekrar değerlendirdi ve böylece atık miktarını minimuma indirdi. Bunun yanı sıra, kırılmış cam ve ayna parçaları sanatsal bir anlayışla dekora dahil edilerek yeniden kullanıldı ve kullanılmaya devam ediliyor.
Sürdürülebilir Set Kültürü
Çekim sürecinde plastik tüketimini azaltmak için tek kullanımlık bardak ve tabaklardan kaçınıldı. Ekip üyeleri için kişiye özel kupalar ve tabaklar sağlanarak atık miktarı en aza indirildi. Film ekibi, sürdürülebilirlik ilkesiyle çalışarak yalnızca sanatsal bir yapım ortaya koymakla kalmadı, aynı zamanda film endüstrisinde çevre dostu bir çalışma modelinin de mümkün olduğunu gösterdi.
Biçâre, sadece bir film değil; aynı zamanda çevre bilinciyle üretilmiş sanatsal bir manifesto. Film ekibi, sanatı ve sürdürülebilirliği bir araya getirerek gelecekteki yapımlara da ilham vermeyi amaçlıyor.
